آیا می‌دانید بارداری پوچ چیست؟ | آنچه که در مورد بارداری یا حاملگی پوچ باید بدانید

بارداری پوچ چیست؟ | کلینیک سونوگرافی و رادیولوژی مهرسان

اگر نمی‌دانید بارداری پوچ چیست خواندن این مقاله برای شما بسیار مفید است. به صورت خلاصه می‌توان گفت بارداری پوچ نوعی از حاملگی است که تخمک و اسپرم لقاح پیدا می‌کنند، ولی از تخمِ بارور شده فقط یک کیسه حاملگی رشد می‌کند. در واقع جنین در داخل آن به وجود نمی‌آید. جالب است بدانید تقریبا دلیل نیمی از سقط جنین‌هایی که اتفاق می‌افتد به خاطر بارداری پوچ است. از دیگر نام‌های بارداری پوچ، حاملگی پوچ، حاملگی مولار (Molar pregnancy)، یا تخم پوچ نام برده می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بارداری پوچ یا همان حاملگی پوچ این مقاله را تا آخر مطالعه نمائید.

بارداری پوچ چیست؟ | کلینیک سونوگرافی و رادیولوژی مهرسان

بارداری پوچ چیست؟

بنا به دلایلی ممکن است جنین کیفیت لازم برای رشد را نداشته باشد و تنها ساک حاملگی خالی ایجاد شود. به این حالت از بارداری، بارداری یا حاملگی پوچ گفته می‌شود. اگر شما هم تجربه حاملگی پوچ یا همان بارداری پوچ برای‌تان پیش‌آمده است، به خودتان استرس ندهید. چون شما تنها نیستید و امیدوار باشید که می‌توانید دوباره باردار شوید.

در روند لقاح پس از اینکه تخمک به وسیله اسپرم بارور می‌شود، تخمک بارورشده در رحم به طور طبیعی لانه گزینی می‌کند و تقسیمات سلولی شروع می‌شود. تقسیم سلولی طبیعی باعث تشکیل جفت می‌شود، اما در یک روند غیرطبیعی این امکان وجود دارد که تقسیم سلول‌های جنینی متوقف شده یا اصلا شروع نشود. جفت و کیسه بارداری وجود دارد، بدون اینکه جنینی در کار باشد. این وضعیت بارداری، جنین یا تخم پوچ نامیده می‌شود.

طبق گفته‌ها و شنیده‌ها در دوران گذشته که تجهیزات پیشرفته‌ برای سونوگرافی وجود نداشت، زنان زیادی از این مشکل رنج می‌بردند و اطلاعات آنچنانی از این نوع مشکلات بارداری (بارداری پوچ) نداشتند. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی‌های پزشکی، تشخیص این نوع از مشکلات در زمان بارداری‌ها قابل انجام است. شاید از خود بپرسید آیا بارداری پوچ یا همان حاملگی پوچ چه علائمی دارد؟ در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد.

کلینیک مهرسان، بهترین مرکز سونوگرافی و رادیولوژی در تهران

برای انجام انواع سونوگرافی‌های بارداری می‌توانید به کلینیک مهرسان، بهترین مرکز سونوگرافی در تهران مراجعه فرمایید. در کلینیک مهرسان با دریافت نوبت دهی اینترنتی می‌توانید به راحتی نوبت ثبت نمائید و در زمان تعیین شده جهت معاینه حضور یابید. سونوگرافی بارداری یکی از خدماتی است که در کلینیک مهرسان انجام می‌شود.

نوبــت‌دهی اینترنتی (آنلاین)

برای ثبت نوبت‌دهی اینترنتی، می‌توانید به راحتی از یکی از مسیرهای ارتباطی زیر اقدام نمائید. همکاران ما در سریع‌ترین زمان جهت هماهنگی با شما تماس خواهند گرفت.

کلینیک سونوگرافی و رادیولوژی مهرسان

علائم بارداری پوچ چیست؟

اگرچه در بارداری پوچ تست بارداری مثبت است و اوایل دوران بارداری مانند بارداری معمولی است. اما بعد از مدتی نشانه‌هایی بروز می‌کند که احتمال پوچی آن را ایجاد می‌کند. با وجود کیسه حامگی در رحم ولی در واقعیت جنینی داخل آن وجود ندارد. از جمله علائم بارداری پوچ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عقب افتادن قاعدگی
  • درد‌های خفیف شکمی
  • احساس درد و تورم در پستان‌ها
  • لک بینی یا خونریزی خفیف واژینال
  • ترشحات واژینال خونابه‌ای یا قهوه‌ای
  • اندازه رحم نسبت به حالت عادی بزرگ‌تر است

باوجود اینکه جنینی وجود ندارد، جفت به رشد خود ادامه می‌دهد و هورمون‌های بارداری، ترشح شده از جفت، وارد خون می‌شوند.

همچنین مادرانی که قبلا تجربه بارداری پوچ را داشته‌اند، امکان دارد در آینده دوباره دچار بارداری یا حاملگی پوچ شوند.

بارداری بدون جنین فقط وقتی تشخیص داده می‌شود که سونوگرافی رحم انجام شود. تمامی موارد ذکر شده همگی علائم حاملگی پوچ است و تنها روشی که با قطعیت می‌تواند پوچ بودن بارداری را تشخیص دهد انجام سونوگرافی است.

در صورتی که به دنبال بهترین مرکز ارائه خدمات سونوگرافی و رادیولوژی هستید، ما کلینیک سونوگرافی و رادیولوژی مهرسان را به شما معرفی می‌کنیم. می‌توانید بدون اطلاف وقت و صرفه‌جویی در زمان برای خود یا هر شخص دیگری به صورت اینترنتی نوبت بگیرید و در زمان مشخص بدون معطلی در صف انتظار حاظر شوید.

نوبــت‌دهی اینترنتی (آنلاین)

برای ثبت نوبت‌دهی اینترنتی، می‌توانید به راحتی از یکی از مسیرهای ارتباطی زیر اقدام نمائید. همکاران ما در سریع‌ترین زمان جهت هماهنگی با شما تماس خواهند گرفت.

علت بارداری پوچ چیست؟

به صورت قطعی دلیلی برای علت بارداری ثبت نشده است. اما سن مادر یکی از کلیدی‌ترین عوامل برای رخ دادن این عارضه است. به صورت کلی مادران کمتر از 20 سال و بزرگتر از 40 سال بیشتر در معرض این مشکل هستند.

رایج‌ترین علت بارداری پوچ ناهنجاری‌های کروموزومی در تخمک بارور شده است. تعداد زیاد یا کم کروموزوم می‌تواند باعث توقف تقسیمات سلولی طبیعی شود. صاحب‌نظران علم ژنتیک تریزومی‌های ۱۶ و ۲۲ را عامل بیشتر این مشکلات کروموزومی‌دانند. یکی از دلایل می‌تواند مربوط به بالا بودن سن زن (کیفیت پایین تخمک) و یا کیفیت کم اسپرم باشد. پایین بودن سطح هورمون‌های زنانه (هورمون پروژسترون) از دلیل دیگر این عارضه است.

درمان بارداری پوچ چیست؟

خوشبختانه اگر بارداری بدون جنین توسط پزشک متخصص تایید شود با گذشت زمان بدن زن به صورت طبیعی می‌تواند محتویات داخل رحم را دفع کند و نیاز به عمل جراحی و غیره نیست. ضروری است بدانید دفع محتویات رحم به صورت طبیعی نیاز است که زمان طی شود. در این صورت بدن زن ممکن است دچار عفونت رحمی یا خونریزی شود.

با استفاده از روش‌های پزشکی روند پاک‌سازی حاملگی پوچ بهتر و سریع‌تر انجام خواهد شد. با کمک کورتاژ ضایعات بجامانده از حاملگی پوچ به صورت کامل از رحم خارج می‌شود. به این روش تخلیه رحم گفته می‌شود.

آیا می‌توان از بارداری پوچ پیشگیری کرد؟

متاسفانه به صورت کلی نمی‌توان از ایجاد تخم پوچ یا همان بارداری پوچ جلوگیری کرد. معمولا برای بررسی این عارضه از تست‌های ژنتیکی استفاده می‌شود. خوشبحتانه بارداری بدون جنین در دفعات بعدی تکرار نمی‌شود و فرد می‌تواند یک بارداری طبیعی را تجربه کند. دو هفته پس از بارداری پوچ، دوباره تخمک گذاری طبیعی ادامه دارد. این ممکن است باعث یک بارداری ناموفق دیگر شود به دلیل اینکه رحم هنوز آماده لانه گزینی جنین بعدی نیست؛ بنابراین در طول چهار تا شش هفته پس از آن، از روش‌های پیشگیری از بارداری استفاده کنید.

معمولا سه تا شش ماه پس از دفع بارداری پوچ، می‌توانید بارداری موفقی را تجربه کنید. درصورتی که چند بار بارداری بدون جنین اتفاق افتاد، می‌توانید به IVF فکر کنید.

باتوجه به اینکه سطح پایین هورمون پروژسترون طی بارداری میتواند باعث سقط شود، شاید استفاده از مکمل‌های پروژسترونی از ابتدای بارداری بعدی بتواند شانس بارداری موفق را بیفزاید. بارداری بدون جنین، حادثه ناراحت کننده‌ای در زندگی یک زن محسوب می‌شود.

به یاد داشته باشید که این مساله می‌تواند برای هر زنی اتفاق بیفتد. شاید درمورد خیلی‌ها اتفاق افتاده و باعث سقط شده باشد. بدون اینکه کسی متوجه شود. پس نگران نباشید، شما هم می‌توانید یک بارداری و  حتی بارداری‌های موفق دیگری را پس از یک بارداری بدون جنین تجربه کنید.

دقت به این علائم دلیل قوی برای ادامه سلامت شما و یک تجربه بارداری کامل است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بارداری پوچ می‌توانید به این آدرس‌ها مراجعه نمائید: بارداری پوچ | Molar Pregnancy

مطالب مرتبط

سونوگرافی آنومالی جنین چگونه انجام می شود؟

سونوگرافی آنومالی جنین چگونه انجام می شود؟

سونوگرافی آنومالی جنین یا اصطلاحا همان سونو تشخیص ناهنجاری‌های جنین در سه ماهه دوم بارداری انجام می‌شود. این سونوگرافی یکی از مهمترین سونوگرافی‌های دوران بارداری است که در آن ناهنچاری‌ها و مشکلات آناتومی و جسمی جنین بررسی می‌شود. روش انجام آن تفاوت چندانی  با سونوگرافی معمولی دوبعدی که قبلتر انجام داده‌اید ندارد. اگر کنجکاوید که بدانید سونوگرافی آنومالی اسکن چگونه انجام می‌شود؟ یا تفسیر سونوگرافی آنومالی اسکن چگونه است؟ تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

آمادگی های قبل از سونوگرافی | چگونه خود را برای سونوگرافی آماده کنیم

آمادگی های قبل از سونوگرافی | چگونه خود را برای سونوگرافی آماده کنیم

با وجود اینکه انجام سونوگرافی استرس آور است ولی هیچ گونه خطر و عوارض جانبی برای شما ایجاد نمی‌کند. درواقع سونوگرافی یکی از امن‌ترین آزمایش‌هایی است که پزشک برای درک وضعیت مراجعه‌کننده تجویز می‌کند. پس نیازی به استرس و دلهره نیست و با خیال راحت این مقاله را بخوانید! ضروری است این را بدانید که آمادگی‌های لازم قبل از سونوگرافی به نوع سونوگرافی که قرار است انجام شود، بستگی دارد. با این حال، برخی از نکات کلی وجود دارد که برای اکثر سونوگرافی‌ها صدق می‌کند.

بهترین مرکز سونوگرافی و رادیولوژی تهران | کلینیک سونوگرافی و رادیولوژی مهرسان

بهترین مرکز سونوگرافی و رادیولوژی تهران | کلینیک سونوگرافی و رادیولوژی مهرسان

مرکز سونوگرافی و رادیولوژی مهرسان با بهره‌مندی از پیشرفته‌ترین تجهیزات پزشکی و حضور متخصصان مجرب، طیف گسترده‌ای از خدمات تصویربرداری و رادیولوژی را به شما ارائه می‌دهد. ما در کلینیک سونوگرافی و رادیولوژی مهرسان متعهد به ارائه خدمات سونوگرافی و تصویربرداری با کیفیت بالا و مقرون به صرفه به شما عزیزات در استان تهران هستیم.

بهترین رژیم غذایی برای وزن گیری جنین | معرفی 6 منبع غذایی مفید برای افزایش وزن جنین‌تان

بهترین رژیم غذایی برای وزن گیری جنین | معرفی 6 منبع غذایی مفید برای افزایش وزن جنین‌تان

رژیم غذایی مادر به صورت مستقیم بر سلامتی جنین تاثیر می‌گذارد. داشتن یک رژیم غذایی سالم و مغذی در دوران بارداری به شدت در سلامت جنین‌تان موثر است. اگر به دنبال 👈 بهترین رژیم غذایی برای وزن گیری جنین تان 👉 هستید بهتر است این مقاله را تا آخر مطالعه کنید.
وزن گیری جنین در ماه‌های آخر بارداری اهمیت بیشتری دارد. این هرگز به معنای بی اهمیت یا کم اهمیت بودن بقیه دوران بارداری نیست.

درمان ترک شکم در بارداری | معرفی 5 روش موثر در درمان آن

درمان ترک شکم در بارداری | معرفی 5 روش موثر در درمان آن

آیا دیدن ترک‌های روی شکم‌تان شما را به فکر فرو برده؟ احتمال این‍که این اتفاق برای شما هم بیافتد آزارتان می‌دهد؟ آیا به دنبال راه حلی برای درمان ترک شکم در بارداری هستید؟ پس پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را تا آخر بخوانید چون راه‌حل درمان ترک شکم‌ تان و جواب بسیاری دیگر از سوال‌هایتان در این رابطه اینجاست!!!

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *