آمادگی های قبل از سونوگرافی | چگونه خود را برای سونوگرافی آماده کنیم

جمع‌آوری و تهیه توسط

تیم تولید محتوا کلینیک مهرسان

تاریخ انتشار

02/15/1403
آمادگی های قبل از سونوگرافی | چگونه خود را برای سونوگرافی آماده کنیم | کلینیک مهرسان - بهترین مرکز ارائه خدمات سونوگرافی و رادیولوژی در غرب تهران

با وجود اینکه انجام سونوگرافی استرس آور است 😬 ولی هیچ گونه خطر و عوارض جانبی برای شما ایجاد نمی‌کند 😚 . درواقع سونوگرافی یکی از امن‌ترین آزمایش‌هایی است که پزشک برای درک وضعیت مراجعه‌کننده تجویز می‌کند. پس نیازی به استرس و دلهره نیست و با خیال راحت این مقاله را بخوانید! ضروری است این را بدانید که آمادگی های قبل از سونوگرافی به نوع سونوگرافی که قرار است انجام شود، بستگی دارد. با این حال، برخی از نکات کلی وجود دارد که برای اکثر سونوگرافی‌ها صدق می‌کند.

مرکز سونوگرافی و رادیولوژی مهرسان با بهره‌مندی از پیشرفته‌ترین تجهیزات پزشکی و حضور متخصصان مجرب، طیف گسترده‌ای از خدمات تصویربرداری و رادیولوژی را به شما ارائه می‌دهد. ما در کلینیک سونوگرافی و رادیولوژی مهرسان متعهد به ارائه خدمات سونوگرافی و تصویربرداری با کیفیت بالا و مقرون به صرفه به شما عزیزان در استان تهران هستیم.

آمادگی های قبل از سونوگرافی

از جمله آمادگی های مشترکی که قبل از انجام کلیه سونوگرافی‌ها بهتر است بدانید شامل موارد زیر است:

  • لباس راحت بپوشید: لباسی بپوشید که به راحتی بتوانید آن را درآورید و دوباره بپوشید. ممکن است لازم باشد برای انجام سونوگرافی، لباس زیر خود را درآورید.
  • جواهرات خود را درآورید: قبل از سونوگرافی، تمام جواهرات خود را از جمله گردنبند، دستبند، انگشتر و گوشواره درآورید.
  • سابقه پزشکی خود را به همراه داشته باشید: اگر سابقه پزشکی خاصی دارید، مانند عمل جراحی، بارداری یا آلرژی، قبل از سونوگرافی به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید، به پزشک خود اطلاع دهید.
  • در صورت نیاز، ناشتا باشید: برای برخی از سونوگرافی‌ها، مانند سونوگرافی شکم، لازم است قبل از سونوگرافی ناشتا باشید. پزشک شما به شما خواهد گفت که چه مدت باید ناشتا باشید. در این باره  در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.
  • مثانه خود را پر کنید: برای برخی از سونوگرافی‌ها، مانند سونوگرافی کلیه، مثانه یا رحم، لازم است قبل از سونوگرافی مثانه خود را پر کنید. پزشک به شما خواهد گفت که چه مقدار مایع باید بنوشید.
  • خودداری از مصرف غذاهای نفاخ‌آور: از مصرف غذاهای نفاخ‌آور مانند حبوبات و کلم در 24 ساعت قبل از سونوگرافی خودداری کنید. این غذاها می‌توانند باعث ایجاد گاز در روده شما شوند که می‌تواند کیفیت تصویر سونوگرافی را مختل کند.

نوبــت‌دهی اینترنتی (آنلاین)

برای ثبت نوبت‌دهی اینترنتی، می‌توانید به راحتی از یکی از مسیرهای ارتباطی زیر اقدام نمائید. همکاران ما در سریع‌ترین زمان جهت هماهنگی با شما تماس خواهند گرفت.

کلینیک سونوگرافی و رادیولوژی مهرسان

آمادگی برای سونوگرافی های خاص

در ادامه در مورد آمادگی های قبل از انجام انواع سونوگرافی‌های خاص به تقکیک با شما خواهیم بود. از جمله سونوگرافی‌هایی که ممکن است شما انجام دهید شامل موارد زیر است:

آمادگی های قبل از سونوگرافی شکم و لگن

در صورتی که پزشک برای شما سونوگرافی شکم و یا لگن تجویز کرده باشد، علاوه بر موارد کلی که در بالاتر مطالعه نمودید، لازم است بین 6 تا 8 ساعت قبل از سونوگرافی ناشتا بمانید. همچنین لازم است از مصرف غذاهای پرچرب و سرخ‌شده در روز قبل از سونوگرافی خودداری کنید. با این کار صحت نتایج سونوگرافی به شدت بالا می‌رود.

با مصرف آب و مایعات قبل از سونوگرافی و پر نگه‌داشتن مثانه تصاویر سونوگرافی واضح‌تر خواهند بود و به پزشک در اظهار نظر نهایی کمک می‌کند.

آمادگی قبل از سونوگرافی کلیه و مثانه

برای کسانی که سونوگرافی کلیه و مثانه تجویز شده است، علاوه بر موارد مشترکی که در بالا عنوان شد، لازم است 1 ساعت قبل از سونوگرافی مقداری آب بنوشند. این کار باعث بهتر شدن کیفیت نتایج سونوگرافی می‌شود.

آمادگی قبل از سونوگرافی آنومالی

در این سونوگرافی نیازی به ناشتا بودن نیست. مصرف مایعات و آب قبل از انجام سونوگرافی آنومالی برای صحت نتایج سونوگرافی مفید است. مصرف مواد دارای نیکوتین مانند سیگار و تنباکو در نتایج این سونوگرافی تاثیر منفی دارند.

حداکثر زمان انجام سونوگرافی آنومالی 45 دقیقه است.

آمادگی قبل از سونوگرافی تیروئید

انجام این سونوگرافی 20 دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد. برای سونوگرافی تیروئید نیازی به آمادگی خاصی نیست. در طول انجام سونوگرافی صحبت نکنید و با هماهنگی پزشک انجام‌دهنده سونوگرافی آب دهانتان را قورت دهید.

بچه‌ها و کودکان کم‌سن از انجام دادن سونوگرافی تیروئید معمولا استرس دارند و می‌ترسند. بهتر است مراحل انجام سونوگرافی را برایشان توضیح دهید و از لحاظ ذهنی آن‌ها را برای انجام سونوگرافی آماده کنید.

آمادگی قبل از سونوگرافی پروستات

به غیر از ناشتا بودن برای انجام سونوگرافی پروستات، آمادگی خاصی لازم نیست. بهتر است حدود 4 تا 5 ساعت قبل از سونوگرافی غذا نخورید.

آب و مایعات فراوان مصرف کنید. کافیست از لحاظ بهداشتی ناحیه پروستات آماده باشد.

این سونوگرافی کمتر از یک ساعت طول می‌کشد.

آمادگی قبل از سونوگرافی سینه

برای انجام سونوگرافی سینه، لازم است که سینه‌های مراجعه کننده به صورت برهنه و بدون پوشش باشد. پس برای انجام سونوگرافی سینه (سونوگرافی پستان) لباسی بپوشید که موقع تعویض و آماده شدن برای انجام سونوگرافی در آن راحت باشید. لذا آرامش خود را حفظ کنید و اضطراب به خودتان راه ندهید.

همچنین با انجام دوش قبل از سونوگرافی از وضعیت بهداشت خود مطمئین شوید.

همانطور که بالاتر گفتیم نتایج سونوگرافی و ماموگرافی قبلی را جهت ارائه به پزشک همراه داشته باشید. و در نهایت بدانید که انجام سونوگرافی سینه حداکثر 30 دقیقه زمان‌بر خواهد بود.

در صورتی که به دنبال بهترین مرکز ارائه سونوگرافی سینه در تهران هستید، اینجا کلیک کنید: بهترین مرکز سونوگرافی سینه در تهران

آمادگی قبل از سونوگرافی ترانس واژینال

برای بانوانی که قرار است سونوگرافی ترانس واژینال انجام دهند، لازم است 2 تا 3 ساعت قبل از سونوگرافی با مصرف آب و سایر مایعات، مثانه خود را پر کنند. در صورت تمایل می‌توانید از یک پد یا تامپون برای جذب هرگونه خون و ترشحات بعد از سونوگرافی استفاده کنید.

در صورتی که به نایلون لاتکس حساسیت دارید آن را به پزشک اطلاع دهید تا در هنگام انجام سونوگرافی ترانس واژینال پروب سونوگرافی را بدون لاتکس استفاده کند.

نکته‌ی مهم دیگری که باید بدانید قبل از انجام سونوگرافی، واژن خود را تمیز کنید و موهای زائد را پاک کنید. همچنین بهتر است با یک دوش ساده خود را برای انجام سونوگرافی ترانس واژینال آماده کنید.

آمادگی قبل از سونوگرافی داپلر

اگر قرار است سونوگرافی داپلر انجام دهید، لازم است قبل از سونوگرافی از مصرف کافئین و نیکوتین خودداری کنید. این مواد بر جریان خون تأثیر می‌گذارند و کیفیت تصویر سونوگرافی را مختل کنند.

آمادگی قبل از سونوگرافی NT (سونوگرافی غربالگری)

خالی بودن روده‌ها در نتایج سونوگرافی NT موثر است. پس پیشنهاد می‌کنیم قبل از سونوگرافی NT به سرویس بهداشتی مراجعه نمائید. مصرف آب و مایعات جهت پر بودن مثانه در کیفیت نتایج سونوگرافی غربالگری مفید است. زیرا باعث می‌شود جزئیات بیشتری در نتایج سونوگرافی برای پزشک نمایان شود.

همراه داشتن یکی از اعضای خانواده می‌تواند برای افزایش روحیه شما مثبت باشد. همچنین در صورت تمایل می‌توانید موهای زائد روی شکم خود را اصلاح نمائید.

در صورتی که به دنبال بهترین مرکز ارائه سونوگرافی NT در تهران هستید، اینجا کلیک کنید: بهترین مرکز سونوگرافی NT در تهران

آمادگی قبل از سونوگرافی رحم و تخمدان

برای سونوگرافی رحم و تخمدان نیازی به ناشتا بودن نیست. پر بودن مثانه با مصرف آب و مایعات در واضح‌بودن نتایج سونوگرافی موثر است. پیشنهاد می‌کنیم یک ساعت قبل از سونوگرافی مقداری آب مصرف کنید.

بهترین زمان برای انجام سونوگرافی رحم و تخمدان، اولین روزهای بعد از تمام شدن عادت ماهیانه است. در این دوران دیواره رحم نازک است و کیفیت نتایج سونوگرافی واضح‌تر است.

آمادگی های قبل از سونوگرافی | چگونه خود را برای سونوگرافی آماده کنیم | کلینیک مهرسان - بهترین مرکز ارائه خدمات سونوگرافی و رادیولوژی در غرب تهران

نکات مهم قبل از انجام سونوگرافی

در صورتی که برای شما سونوگرافی تجویز شده است  و خودتان را برای آن آماده کرده‌اید، ضروری است در مورد وضعیت جسمی خود با پزشک مشورت کنید. از جمله مواردی که باید به آن‌ها دقت داشته باشید شامل موارد زیر است:

  • بانوان باردار باید قبل از انجام سونوگرافی، وضعیت خود را به پزشک و اپراتور سونوگرافی اطلاع دهند. پس اگر باردار هستید به این مورد دقت کنید.
  • اگر دیابت دارید، قبل از انجام سونوگرافی به پزشک خود اطلاع دهید.
  • اگر به لاتکس آلرژی دارید، قبل از انجام سونوگرافی به پزشک خود اطلاع دهید.
  • اگر هر گونه سؤال یا نگرانی دارید، قبل از سونوگرافی با پزشک خود صحبت کنید.
  • دیده شده که برخی از بانوان با کفش‌های پاشنه بلند به کلینیک مهرسان مراجعه می‌کنند. بهتر است از پوشیدن چنین کفش‌‌هایی بپرهیزید.
  • در صورت داشتن زخم‌های باز در ناحیه سونوگرافی آن را به پزشک اطلاع دهید تا در مورد آن تصمیم‌گیری کند.

توصیه های قبل از انجام سونوگرافی

قبل از انجام سونوگرافی توصیه می‌کنیم کمی استراحت کنید. بهتر است چند دقیقه زودتر از زمانی که همکاران ما برای مراجعه به کلینیک سونوگرافی مهرسان در نظرگرفته‌اند حاضر شوید و با محیط کمی آشنا شوید. با این کار اگر کمی استرس هم داشته باشید قطعا از بین خواهد رفت و شما را برای انجام سونوگرافی آماده می‌کند.

در کلیه سونوگرافی‌ها داشتن مثانه پُر، کیفیت نتایج سونوگرافی را بهتر می‌کند. این نکته را مد نظر داشته باشید برای داشتن مثانه پر، از مصرف نوشابه و نوشیدنی‌های گازدار پرهیز نمائید.

 

برای مطالعه بیشتر در مورد آمادگی های قبل از سونوگرافی به آدرس‌های زیر مراجعه نمائید:

Preparing for an Ultrasound

مطالب مرتبط

آیا می‌دانید بارداری پوچ چیست؟ | آنچه که در مورد بارداری یا حاملگی پوچ باید بدانید

آیا می‌دانید بارداری پوچ چیست؟ | آنچه که در مورد بارداری یا حاملگی پوچ باید بدانید

اگر نمی‌دانید بارداری پوچ چیست خواندن این مقاله برای شما بسیار مفید است. به صورت خلاصه می‌توان گفت بارداری پوچ نوعی از حاملگی است که تخمک و اسپرم لقاح پیدا می‌کنند، ولی از تخمِ بارور شده فقط یک کیسه حاملگی رشد می‌کند. در واقع جنین در داخل آن به وجود نمی‌آید. جالب است بدانید تقریبا دلیل نیمی از سقط جنین‌هایی که اتفاق می‌افتد به خاطر بارداری پوچ است. از دیگر نام‌های بارداری پوچ، حاملگی پوچ، حاملگی مولار (Molar pregnancy)، یا تخم پوچ نام برده می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بارداری یا همان حاملگی پوچ این مقاله را تا آخر مطالعه نمائید.

بهترین مرکز سونوگرافی و رادیولوژی تهران | کلینیک سونوگرافی و رادیولوژی مهرسان

بهترین مرکز سونوگرافی و رادیولوژی تهران | کلینیک سونوگرافی و رادیولوژی مهرسان

مرکز سونوگرافی و رادیولوژی مهرسان با بهره‌مندی از پیشرفته‌ترین تجهیزات پزشکی و حضور متخصصان مجرب، طیف گسترده‌ای از خدمات تصویربرداری و رادیولوژی را به شما ارائه می‌دهد. ما در کلینیک سونوگرافی و رادیولوژی مهرسان متعهد به ارائه خدمات سونوگرافی و تصویربرداری با کیفیت بالا و مقرون به صرفه به شما عزیزات در استان تهران هستیم.

بهترین رژیم غذایی برای وزن گیری جنین | معرفی 6 منبع غذایی مفید برای افزایش وزن جنین‌تان

بهترین رژیم غذایی برای وزن گیری جنین | معرفی 6 منبع غذایی مفید برای افزایش وزن جنین‌تان

رژیم غذایی مادر به صورت مستقیم بر سلامتی جنین تاثیر می‌گذارد. داشتن یک رژیم غذایی سالم و مغذی در دوران بارداری به شدت در سلامت جنین‌تان موثر است. اگر به دنبال 👈 بهترین رژیم غذایی برای وزن گیری جنین تان 👉 هستید بهتر است این مقاله را تا آخر مطالعه کنید.
وزن گیری جنین در ماه‌های آخر بارداری اهمیت بیشتری دارد. این هرگز به معنای بی اهمیت یا کم اهمیت بودن بقیه دوران بارداری نیست.

درمان ترک شکم در بارداری | معرفی 5 روش موثر در درمان آن

درمان ترک شکم در بارداری | معرفی 5 روش موثر در درمان آن

آیا دیدن ترک‌های روی شکم‌تان شما را به فکر فرو برده؟ احتمال این‍که این اتفاق برای شما هم بیافتد آزارتان می‌دهد؟ آیا به دنبال راه حلی برای درمان ترک شکم در بارداری هستید؟ پس پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را تا آخر بخوانید چون راه‌حل درمان ترک شکم‌ تان و جواب بسیاری دیگر از سوال‌هایتان در این رابطه اینجاست!!!

8 شاخص که در تفسیر اکو قلب جنین لازم است بدانید

8 شاخص که در تفسیر اکو قلب جنین لازم است بدانید

تفسیر نتیجه اکو قلب جنین توسط متخصص قلب و عروق انجام می‌شود. پزشک متخصص با بررسی تصاویر و اطلاعات موجود در گزارش اکو قلب جنین، می‌تواند وضعیت قلب جنین را به طور دقیق تشخیص دهد. در اینجا برخی از اصطلاحات فنی و موارد مفید که در تفسیر نتیجه اکو قلب جنین استفاده می‌شوند اشاره می‌کنیم.

1 Comment

  1. آسیه عباسی

    سلام من درد زیر شکم داشتم و سوزش کم در ادرار. خوشبختانه با مصرف دارو از بین رفت. ۳ یا ۴ روز بعد از پریودی سونوگرافی شکم و لگن رفتم همه چی نرمال بود.
    فقط مقدار خفیف مایع در لگن دیده شد به تظر شما ایرادی نداره؟

    Reply

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *