نمونه برداری سینه چیست | بیوپسی سینه | بهترین مرکز نمونه برداری توده سینه در تهران، کلینیک مهرسان

نمونه برداری سینه چیست | بیوپسی پستان | کلینیک مهرسان - بهترین مرکز نمونه برداری توده سینه

بیوپسی پستان یا همان نمونه برداری سینه روشی است که در آن از بافت پستان نمونه کوچکی برای آزمایش برداشته می‌شود. نمونه برداشته شده به آزمایشگاه پاتولوژی جهت تحلیل و بررسی ارسال می‌شود. این آزمایش روشی برای ارزیابی قسمتی از بافت مشکوک به توده‎های مختلف است تا مشخص شود آن قسمت نشانه سرطان است یا نه.

بیوپسی چیست؟ (biopsy)

در صورتی که پزشک پس از معاینه، وجود یک بافت غیرطبیعی از بدن را تشخیص دهد، برای بررسی‌های دقیق‌ترآزمایش بیوپسی (biopsy) را تجویز می‌کند.
در صورتی که آزمایش نمونه‌برداری از بافت‌های پستان باشد به آن نمونه برداری سینه یا بیوپسی پستان گفته می‌شود.

نمونه برداری سینه یا بیوپسی پستان چیست؟

در نمونه برداری سینه که به آزمایش بیوپسی پستان نیز شناخته می‌شود، نمونه‌ای از بافت پستان ارائه می‌شود. متخصصان برای شناسایی و تشخیص ناهنجاری در سلول‌های تشکیل دهنده توده‌های سینه و سایر انواع تغییرات غیرعادی پستان از این نمونه استفاده می‌کنند.

نوبــت‌دهی اینترنتی (آنلاین)

برای ثبت نوبت‌دهی اینترنتی، می‌توانید به راحتی از یکی از مسیرهای ارتباطی زیر اقدام نمائید. همکاران ما در سریع‌ترین زمان جهت هماهنگی با شما تماس خواهند گرفت.

کلینیک سونوگرافی و رادیولوژی مهرسان

نمونه برداری سینه به پزشک برای تصمیم‌گیری در مورد تشخیص دقیق‌تر و درمان توده‌های پستان کمک می‌کند. نتایج گزارش آزمایشگاهی از بیوپسی سینه می‌تواند به تعیین نیاز شما به جراحی یا سایر روش‌های درمانی کمک کند.

به عبارتی بیوپسی روشی برای نمونه برداری از بافت‌ها یا سلول‌های بدن است که بتوان آن بافت را در آزمایشگاه برای تشخیص مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. اگرچه آزمایشات تصویربرداری مانند اشعه ایکس یا امواج صوتی با فرکانس بالا، روشی کارآمد برای تشخیص توده‌ها یا نواحی غیر طبیعی اندام‌های مختلف بدن هستند. اما هیچ یک از این روش‌ها به تنهایی نمی‌توانند سلول‌های سرطانی را از سلول‌های غیر سرطانی متمایز کنند. از همین‌رو در اغلب موارد باید آزمایش‌ها و غربالگری‌های تکمیلی مانند بیپوسی یا نمونه‌برداری انجام شود. در بسیاری از مواقع، قطعی‌ترین روش تشخیص سرطان، انجام بیوپسی به منظور جمع‌آوری سلول‌ها به جهت بررسی دقیق‌تر آن‌ها است.

ویدئو نحوه انجام نمونه برداری سینه

در اینجا قصد داریم نحوه انجام نمونه برداری سینه را در کلیپ ویدئو به شما ارائه کنیم. برای مشاهده این کلیپ ویدئویی روی تصویر زیر کلیک کنید:

بهترین مرکز نمونه برداری توده سینه در تهران

برای انجام بیوپسی سینه می‌توانید به کلینیک مهرسان، بهترین مرکز نمونه برداری توده سینه در تهران مراجعه فرمایید. در کلینیک مهرسان با دریافت نوبت دهی اینترنتی می‌توانید به راحتی نوبت ثبت نمائید و در زمان تعیین شده جهت معاینه حضور یابید. بیوپسی سینه یکی از خدماتی است که در کلینیک مهرسان انجام می‌شود.

روش های نمونه برداری سینه

روش‌های متفاوتی برای انجام بیوپسی سینه وجود دارد. در برخی از روش‌ها بافت سینه را با سوزن برمی‌دارند. در برخی دیگر از یک برش کوچک در پوست شما برای برداشتن تمام یا بخشی از بافت مشکوک استفاده می‌کنند. بپوپسی پستان روشی برای ارزیابی ناحیه مشکوک در سینه است تا مشخص شود سرطان پستان است یا خیر. این آزمایش  به دو روش جراحی یا غیرجراجی انجام می‌شود.

نمونه برداری سینه با روش غیر جراحی

در این روش که ساده‌تر است بیمار روی تخت دراز می‌کشد و ماده بیهوشی به محل مورد نظر تزریق می‌شود. بعد از این مرحله سوزن کوچکی به آن قسمت وارد می‌شود و نمونه مورد نظر از بافت یا مایعات توده موجود در پستان برداشته می‌شود. در انتها جهت قسمتی که تزریق انجام شده‌است ضدعفونی می‎شود.

نمونه برداری سینه با روش جراحی

در بیوپسی پستان با روش جراحی به صورت سرپایی انجام می‌شود. در این روش یک بی حسی موضعی ایجاد می‌شود و بنا به تشخیص پزشک کل توده یا قسمتی از آن برداشته شده و جهت بررسی و ارزیابی به آزمایشگاه ارسال می‌شود.

عوارض نمونه برداری سینه

انجام نمونه برداری از سینه یک روش بی خطر و کم ریسک است. اما ممکن است در طول فرایند نمونه برداری سینه عوارضی داشته باشد. از جمله:

  • کبودی موضعی پستان
  • التهاب پستان
  • تغییر در ظاهر پستان بسته به حجم بافت خارج شده

برای مطالعه بیشتر در مورد عوارض نمونه برداری توده سینه می‌توانید این مقاله را دنبال کنید: عوارض نمونه برداری توده سینه

نکاتی که باید قبل از نمونه برداری سینه بدانید

قبل از نمونه‌برداری از سینه ضروری است که شرایط جسمی و سلامت خود را کامل برای پزشک تعریف کنید تا آزمایش نمونه‌برداری عوارض جانبی برای شما پیش نیاورد. اگرچه متخصصان از این شرایط باخبر هستند و معمولا در مورد آن‌ها از شما سوال خواهند کرد. از جمله مواردی که باید در مورد آن بدانید شامل:

  • از حساسیت‌های پوستی و دارویی خود آگاه باشید و در مورد آن‌ها با پزشک خود مشورت کنید.
  • در صورتی که سوابق بیماری خاصی دارید آن را با پزشک خود مطرح کنید.
  • از مصرف داروهای رقیق‌کننده خون بپرهیزید و در مورد آن به پزشک خود گزارش دهید.
  • اگر در بدن خود از دستگاه خاصی استفاده می‌کنید باید پزشک خود را از وجود آن مطلع کنید.
  • در صورتی که باردار هستید شرایط خود را برای پزشک بیان کنید.

نتیجه آزمایش نمونه برداری سینه

تقریبا بین 2 الی یک هفته بعد از آزمایش نمونه‌برداری از سینه، نتیجه بررسی‌ها و ارزیابی از نمونه مورد نظر مشخص می‌شود و پزشک می‌تواند نظر قطعی خود را در مورد بافت موجود در پستان اعلام کند. نمونه برداشته شده از سینه به آزمایشگاه پاتولوژی ارسال می‌شود و موارد مشکوک به سرطان سینه بررسی می‌شود. در صورت تائید سرطان سینه آزمایش‌های اضافی دیگری انجام می‌شود تا سرعت رشد و درمان آن را بتوانند تشخیص دهند.

مراقبت های پس از نمونه برداری سینه

بعد از انجام آزمایش نمونه برداری از سینه به شما یک پانسمان داده خواهد شد تا روی محل مورد نظر قرار دهید. با این کار از ادامه خون‌ریزی جلوگیری خواهد شد.

همچنین ممکن است از شما خواسته شود یک تیکه یخ روی محل نمونه برداری شده به صورت دوره‌ای قرار دهید. این کار روند بند آمدن خون را سریع‌تر می‌کند.

بعد از آزمایش نمونه‌برداری از سینه می‌توانید به کارهای روزمره بپردازید. مثلا لباس‌های خود را بپوشید و محدودیتی در مصرف غذاها ندارید.

بعد از 24 ساعت از نمونه‌برداری با رعایت نکات بهداشتی می‌توانید پانسمان را برداشته و به حمام بروید.

بیوپسی سینه چیست | کلینیک مهرسان - بهترین مرکز نمونه برداری توده سینه در تهران

کلام آخر

اگر علائمی دارید که فکر می‌کنید ممکن است به دلیل سرطان سینه باشد (مانند وجود توده در بافت سینه، وجود ترشحات از نوک سینه و یا درد در سینه) ممکن است آزمایش‌های دیگری نیز برای تشخیص علت آن توصیه شود. متخصصین ما در کلینیک سونوگرافی و رادیولوژی مهرسان از ماموگرافی، سونوگرافی، ام آر آی و بیوپسی سوزنی برای ارزیابی این علائم استفاده می‌کنند.

ضروری است که بدانید اکثر افرادی که نیاز به بیوپسی سینه دارند به معنای داشتن سرطان سینه نیست. بیوپسی سینه یا همان نمونه‌برداری از سینه تنها یک آزمایش برای تشخیص عامل توده موجود در بافت بدن است.

برای مطالعه بیشتر در مورد بیوپسی پستان می‌توانید به آدرس زیر مراجعه نمائید:

Breast biopsyبیوپسی پستان چیست؟ | بافت برداری

مطالب مرتبط

بهترین رژیم غذایی برای وزن گیری جنین | معرفی 6 منبع غذایی مفید برای افزایش وزن جنین‌تان

بهترین رژیم غذایی برای وزن گیری جنین | معرفی 6 منبع غذایی مفید برای افزایش وزن جنین‌تان

رژیم غذایی مادر به صورت مستقیم بر سلامتی جنین تاثیر می‌گذارد. داشتن یک رژیم غذایی سالم و مغذی در دوران بارداری به شدت در سلامت جنین‌تان موثر است. اگر به دنبال 👈 بهترین رژیم غذایی برای وزن گیری جنین تان 👉 هستید بهتر است این مقاله را تا آخر مطالعه کنید.
وزن گیری جنین در ماه‌های آخر بارداری اهمیت بیشتری دارد. این هرگز به معنای بی اهمیت یا کم اهمیت بودن بقیه دوران بارداری نیست.

درمان ترک شکم در بارداری | معرفی 5 روش موثر در درمان آن

درمان ترک شکم در بارداری | معرفی 5 روش موثر در درمان آن

آیا دیدن ترک‌های روی شکم‌تان شما را به فکر فرو برده؟ احتمال این‍که این اتفاق برای شما هم بیافتد آزارتان می‌دهد؟ آیا به دنبال راه حلی برای درمان ترک شکم در بارداری هستید؟ پس پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را تا آخر بخوانید چون راه‌حل درمان ترک شکم‌ تان و جواب بسیاری دیگر از سوال‌هایتان در این رابطه اینجاست!!!

عوارض نمونه برداری توده سینه

عوارض نمونه برداری توده سینه

عوارض نمونه برداری توده سینه ممکن است شامل درد، خونریزی، عفونت، تورم و سایر علائم ناخوشایند در منطقه نمونه‌برداری باشد. ممکن است بعضی از افراد به دلیل حساسیت به محلول آنستزی که برای التیام بخشیدن به درد استفاده می‌شود، علائم حساسیت ناخوشایند مانند خارش و قرمزی پوست را تجربه کنند. در صورت وجود هرگونه عارضه یا ناراحتی پس از نمونه برداری توده سینه، نیاز است به پزشک خود اطلاع دهید.

روش های نمونه برداری توده سینه | 6 مورد از روش های بیوپسی سینه در تشخیص سرطان پستان

روش های نمونه برداری توده سینه | 6 مورد از روش های بیوپسی سینه در تشخیص سرطان پستان

روش های نمونه برداری توده سینه یکی از راه‌های تشخیص و بررسی سرطان پستان است. زمانی که در بیمار علائم سرطان سینه مشاهده شود، معاینه فیزیکی و تصویربرداری انجام می‌شود. در بسیاری از مواقع لازم است از ضایعه نمونه‌برداری انجام شود. بسیاری از بیماران از نحوه انجام این روش اطلاعی نداشته و از ایجاد درد و یا مشکل و عارضه بعد از انجام نمونه‌برداری، ترس دارند. در ادامه این مطلب، نمونه‌برداری از توده پستان به طور کامل توضیح داده خواهد شد.

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *